[ČESKY] [ENGLISH] [DEUTSCH][PO NAŠÉM]
Studio ŠOPA
Menu
Aktuální články
Archiv zápisků
Poslední komentáře
Hledání

Sobotní výlet na hory

V září na hory? Kdo to kdy viděl, že? Já jsem to viděl. Ano, tuto sobotu jsem si udělal výlet na hory. Ne na ledajaké hory. Byly to hory Kavčí, v Praze. Byl jsem požádán kapelou Silent Stream Of Godless Elegy, jestli bych jim nepohlídal zvuk v přímém přenosu pořadu Noc s Andělem, kde měla vystupovat s cimbálovou muzikou Slovácko ml. Samozřejmě, taková věc se neodmítá. Do takového pořadu se člověk jen tak nedostane, bral jsem to jako výzvu (sám sobě). To, že to bude náročné a zodpovědné jsem věděl. Ono nazvučit metal s cimbálkou, v neznámém prostředí, na neznámé monitory a neznámý pult, není vůbec žádná sranda, ještě k tomu přímý přenos do televize...

Jak něco takového vůbec probíhá? To se Vám budu snažit popsat v tomto opět spíše technickém reportíku. Přímý přenos začínal přesně ve 23:00:11. Ano, vidíte dobře, v televizi se jede na sekundy přesně. Tedy přesně 11 sekund po 23. hodině nás přepojili do tzv. hlavní distribuce (snad to píšu správně). Celá scéna se snímala 6 kamerami. "Na place" byli přítomni osvětlovači, kameramani, monitoringový zvukaři a samozřejmě protagonisté (kapely, moderátor atd...). Nedalo mě to, abych se nezeptal šéfzvukaře na zákulisí vysílání. Moc mě to zajímalo. Tedy napočítal cca 35 lidí, které vlastně nevidíte na obrazovce, ale bez kterých by to prostě nejelo. Zkusím si povzpomínat... 5 lidí od zvuku (2 zvukaři na monitoring, 2 zvukové techničky, které se staraly o mikrofony na place, šéfzvukař), 6 kameramanů, 4 osvětlovači, režisér, asistentka režie, produkce, střihači, korektura obrazu, maskérky, hlavní distribuce... na všechny jsem si tedy nevzpomněl.Ono to až tak nevadí, nicméně... bylo velmi zajímavé pozorovat jednotlivé kamery na obrazovkách. Člověk pěkně viděl, co dělají střihači a lidi, kteří dělají tu korekturu výstupního obrazu (barvy, jas a pod...). Opravdu dobrý střihač Vám do domovů dokáže nabídnout to nejzajímavější z dané situace. Pohotovost byla neskutečná, klobouk dolů. I výsledná korektura obrazu on-line je neskutečná. Tam jsem skutečně nepoznal, že je daná scéna zabraná jinou kamerou, která ve skutečnosti měla odlišné barvy a jas, jako ta předchozí kamera. Na obrazovku (výstup) se Vám dostával stejně zkorigovaný obraz ze všech kamer... neskutečná to věc. Hlavně je důležité si uvědomit, že se to všechno dělalo v přímém přenosu, tudíž žádné post produkční úpravy či zásahy.

Ale kvůli obrazu jsem tam nebyl. Nyní se dostáváme ke zvukařině. Veškeré naše požadavky na musely být dopředu nahlášené z důvodu uzavření skladu techniky, který končí s výdejem "materiálu" v 18:30. Do této doby jsem se měl rozmyslet, co budu potřebovat. Zde je výčet požadovaných věcí a současně INPUT list do mixu (osobně jsem nechtěl mikrofony Sennheiser e604, ale z důvodu počtu stojanů nebyla jiná možnost):
1. AKG D112 - šlapák
2. Shure SM57 - vrch virblu
3. Sennheiser e604 - spodek virblu
4. Sennheiser e604 - tom 1
5. Sennheiser e604 - tom 2
6. Sennheiser e604 - tom 3
7.- 8. AKG C535 - over heady
9. DI výstup basa
10. - 11. Shure SM57 - kytara
12. DI výstup el. čelo
13. DI výstup el. housle
14. - 17. Shure SM58 - zpěvy
19. sampler (DI box
21. Shure SM58 kotel
25. - 26. Shure SM57 - cimbal
27. - 28. AKG C519 - housle 1 a 2 cimbálka
29. DI box pro snímač kontry cimbálka
30. AKG C519 - klarinet cimbálka
31. AKG D112 - kontrabas

Z důvodu počtu stop digitálního pultu Yamaha O2R (16 XLR a 4 stereo vstupy JACK) bylo nutno v režii nainstalovat ještě jeden pult. Byl použit starý analogový TASCAM, do kterého byla napojena cimbálová muzika a pak stereo výstupem byl tento mix napojen na vstupy 23 a 24 do digitálního pultu O2R. Proto to přeskočení vstupů 18, 20 až 24. Ovládání Yamahy nebyl moc velký problém, je hodně podobný typy DM2000, který používám ve studiu LŠU Veselí nad Moravou. Jen je takový "očesaný". Dynamická část na vstupech je buď kompresor, nebo gate (DM2000 má kompresor i gate na každém vstupu) a má jen dva dozvukové procesory (oproti 8-mi na DM2000). Ale to vůbec ani tak nevadilo. Jen u šlapáku, kde jsem použil gate a u virblu, kde jsem tedy raději zvolil kompresor). Vstupy byly připojeny přes stagebox, kde se cesta rozdělila do monitorovacího pultu a do hlavní zvukové režie, která byla o patro výše a v které jsem byl já a šéfzvukař. Napájení kondenzátorových mikrofonů bylo prováděno z analogového monitorovacího pultu Allen&Heath 24-4-2, který byl samozřejmě umístěný "na place" mimo kamery. Celkový, mnou míchaný, zvuk kapely šel z O2R do hlavního pultu Studer, který ovládal šéfzvukař. Do tohoto pultu byly dovedeny ještě všechny porty a 2 handsety.

Na celkové zvučení a chystání bylo cca 3,5 hodny. Musím zde vyzdvihnou profesionální práci všech zúčastněných. Šlo to jak na drátkách, všichni věděli co mají dělat, nezaznamenal jsem snad jediný vyšší příkaz: to dej tam, to tam, proč to dáváš tam a nedáváš to jinam... znáte to...

K vlastnímu zvučení. Monitory ve zvukové režii byly Genelec. Bohužel nevím přesný typ, protože mě vůbec nijak nenadchly, tudíž jsem se ani nepídil po typu. Snad jen to, že měli 6,5" basový reproduktor. Frekvenční spektrum bylo myslím vyrovnané (až na absenci basů). Shodli jsme se na tom, že bedýnky hrají až při vyšším výkonu, takže se to vcelku v režii budilo, ale! Mixážní pulty, za kterými jsem seděl, byly úplně mimo osu zvukového vyzařování monitorů. Monitorovací sluchátka bohužel nebyly k dispozici. Z poloviny to bylo zvučení "na slepo". Což mělo za následek, že ze začátku vysílání nebylo prý moc slyšet zpěv. Byla velmi přínosná zpětná vazba od diváků, kteří na tuto skutečnost upozornili. Zpěvy jsem zesílil cca o 1,5dB a vše bylo již snad v pořádku. Celkový zvuk jsem dělal se vší pozorností a vzhledem k daným podmínkám. Studio bylo malé a metalová kapela hlasitá, což dělalo problémy s nazvučením cimbálové muziky. Výsledek byl celkový kompromis, aby tam bylo tak nějak všechno. V každém případě mám poučení do budoucna (jestli tedy někdy taková příležitost bude):
1. vzít si své monitorovací sluchátka
2. svůj efektový rack (gate, dozvukový procesor
3. nejlépe ještě mít v racku masteringový procesor (opravdu výstup natlačit, šéfzvukař se dívá na vstupní budíky svého mixu, z O2R 0dB, z portů a handsetů +6dB!).... svým způsobem je to asi ale v pořádku

Celkově jsem rád, že jsem něco takového dělal. Je to zkušenost, která se jen tak nenaskytne. Dopadlo to jak to dopadlo..... snad to bude "příště" lepší ;-)

P.S. pokud budete mít nějaké dotazy, rád zodpovím, pokud budu vědět :-) 

Komentáře

[1] 30.09.2007 [23:19] rene
ahoj, sami si tě vybrali, určitě věděli proč, klobouk dolů, když mám možnost, tak anděla sleduju, tentokrát enem z rychlíku, zaujal mě remix stánků na levnů krásu, maj sa Staňo
[2] 01.10.2007 [10:19] Květák
Reakce na[1]: ano Stánky... i ty proběhly :-) Taky sa maj Renku!
[3] 11.10.2007 [13:54] sakim
celem jsem temu pochopil. AKG D112? s tim spim o vikendech v posteli. typ DM2000 se mnou obcas chodi nakupovat a Allen&Heath 24-4-2 je tusim ten fousatej ridic saliny... jooo. jasny jak facka!:-)
[4] 11.10.2007 [21:52] Květák
Reakce na[3]: :-)
Komentovat tento článek